Szakmázás

Szükséges a szolgáltatótól független tárhely mentés?

Korábbi bejegyzésünkben részletesen ismertettük az ATW-nél üzemelő webtárhelyek archiválási elvét. Az automatikusan rendelkezésre álló inkrementális mentésnek köszönhetően 30 nap helyett akár 3 évre visszamenőleg is elérhetők mentések. Viszont egyetlenegy mentési mód – még az inkrementális sem ad feltétlenül 100%-os biztonságot önmagában.

Egy-egy különálló mentés bizony
hasznos tud lenni néhány esetben.

Ez a megállapítás máris rávilágít arra, hogy a saját mentés készítése leginkább eseti jelleggel javasolt. Nézzünk életszerű példákat, hogy mikor és miért.

1. eset: webfejlesztés előtt

Hogyha nagyobb változtatásra/frissítésre van szükség egy működő weboldal vagy webáruház forráskódjában, akkor a fejlesztés megkezdése előtt mindenképp érdemes saját mentést végezni. A legjobb az, hogyha a fejlesztő saját számítógépére tölti le a backupot a munka megkezdése előtt.

Miért?
Az automata napi mentésre jellemzően éjszaka kerül sor és az ügyfélnek nincs ráhatása a mentés időpontjára. A manuális mentés viszont rugalmasabb és elvégezhető bármilyen kényes beavatkozást megelőző pillanatban.

Amikor egy webfejlesztő frissítést végez mondjuk egy népszerű webáruházon, azt általában munkaidőben teszi. Az utolsó éjjeli mentés és a napközbeni fejlesztés között akár 10-12 óra is eltelhet, amely idő alatt egy forgalmas áruház esetében összességében akár milliós nagyságrendű megrendelés történik. Pusztán az automatikus mentésre hagyatkozva egy váratlan fejlesztési hiba esetén tehát a köztes időből származó megrendelési adatok elvesztése jelentős problémát okoz egzisztenciálisan és anyagilag is.

Ha viszont készült mentés közvetlenül a változtatások előtt, akkor töredékére csökkenthető az esetleges adatvesztés és az azzal járó bevételvesztés mértéke.

Még miért?
Az automatikus biztonsági mentésből való visszaállítás időigényes feladat.

  1. Időt vesz igénybe a biztonsági mentés tömörített állományának betöltése a tárhelyre, amelynek hossza a mentett adatok mennyiségétől függ. Minél több adat van a backupban, értelemszerűen annál tovább tart a művelet.
  2. Időt vesz igénybe a backup letöltése a saját gépre, amelynek hossza a backup méretén kívül az internet kapcsolat sebességétől függ.
  3. Időt vesz igénybe ezután a javításhoz szükséges fájlok kinyerése és feltöltése a tárhelyre.

A károsult ügyfél szemében a javításra fordított idő, idő és idő végtelennek tűnhet, amely alatt a kára csak tovább nő.

Viszont, ha kéznél van a fejlesztés előtti mentés, akkor a javítás két időemésztő lépéssel gyorsabban megvalósítható, mert betöltés és letöltés helyett már kizárólag a javítófájlok feltöltésére kell koncentrálni. Ezzel tehát minimalizálható egy váratlan működéskiesés időtartama és az azzal járó veszteség.

2. eset: lemondási szándék esetén

Miért?
A szolgáltatói mentések kizárólag a szolgáltatás időtartama alatt érhetők el, mert csak arra az időszakra van adatkezelési jogosultsága.

Amikor az ügyfél törli a webtárhely szolgáltatást (akár csak tévedésből, lásd lentebb), akkor az addig mentést biztosító szolgáltató adatkezelői jogviszonya azonnal megszűnik. Ez azt jelenti, hogy semmilyen adatot, még mentéseket sem tárolhat tovább!

Ennek okán nekünk, mint szolgáltatónak, a teljes tárhelyet és a hozzá tartozó összes mentést törölni kell visszavonhatatlanul. Volt mentés – nincs mentés.

+1 az alkalomszerű mentés gyógyír a véletlen balesetekre

Habár az informatika és az online rendszerek egyre inkább az életünk részét képezik, mégsem várható el, hogy mindenki azonnal készség szinten tudja kezelni azokat. Még a legjobbak is bakizhatnak néha.

A webtárhely szolgáltatást igénybe vevő ügyfelek többsége nem IT szakember, viszont hivatalos kapcsolattartóként hozzáfér minden adminisztrációs felülethez. Jó esetben van informatikus beosztottja vagy megbízott IT cég a technikai műveletek elvégzésére. De azért érdemes felkészülni a véletlenekre, mert ahol emberek dolgoznak, ott előfordulhatnak gondatlanságból vagy sok esetben egyszerűen csak tudatlanságból elkövetett vétségek.

Az ügyintézőt megbízzák, hogy szüntessen meg egy adott weboldalt. Viszont félreértésből vagy pusztán figyelmetlenségből törli a weboldalt tartalmazó tárhelyet. A feladat sikeresen elvégezve és majdnem jól csinálta. De a tárhelyhez más domain nevek is kapcsolódtak további weboldalakkal, amelyek így szintén megszűntek. Sajnos végleg, mert a tárhely törlés a szolgáltatás lemondásának minősül, amivel máris visszakanyarodtunk a 2. esethez: még csak egy biztonsági mentés se maradt a weboldalakról.

Hacsak nem ment biztosra a szakavatott, mindenre felkészült informatikus egy különálló egyedi tárhely mentéssel!

Azt mondják, hogy a hülyeségre nincs orvosság. Ezért a megelőzésen van a hangsúly. Hogyha emberek, pláne laikusok is hozzáférnek a webtárhely adminisztrációs felületéhez, akkor is érdemes legalább egy, szolgáltatótól független mentést tárolni. A változó adatokról (pl. adatbázis és upload könyvtár) pedig akár rendszeresen.

Mindezek mellett kiemelten fontos, hogyha a mentés tartalmaz személyes adatokat, akkor a kezelésekor az általános adatvédelmi rendeletnek (GDPR) megfelelően kell eljárni.