Szakmázás

Miért jobb a fizetős e-mail szolgáltatás az ingyeneseknél?

Az e-mail cím alapvető kommunikációs eszköz. Jóformán mindenki napi szinten használja kapcsolattartásra a privát és az üzleti szférában is. Elterjedését az is segítette, hogy lépten-nyomon lehet regisztrálni ingyenes e-mail címeket, így ma már szinte mindenkinek van, volt és lesz is.

Egyszerűen kell is, hogy legyen, mert elektronikus elérhetőség nélkül ügyet intézni szinte lehetetlen. De vajon mi szól amellett, hogy fizessen érte bárki is, hogyha annyi ingyenes lehetőség adott?

Röviden azért, mert az e-mail cím valójában sokkal több, mint kommunikációs eszköz. Egy jó üzleti befektetés és igazi marketing nagyágyú!

Hogy ezt megértsük, először is érteni kell, hogy pontosan mi az az e-mail cím és mi kell a használatához.

Mi az az e-mail cím?

Az e-mail cím nagyon hasonló egy postai levél címzéséhez: megmutatja, hogy a levelek hova érkezzenek és küldés esetén persze azt is, hogy honnan adták fel. Kezdjük a közepén, mert az minden e-mail címben ugyanaz: ő a @ – magyar hangján „kukac”.

A @ előtti rész az adott e-mail cím használóját azonosítja. Olyasmi ez, mint a postai címzés esetén a címzett neve.

A @ utáni részt domain névnek nevezzük, ami leegyszerűsítve az e-mail cím tulajdonosának azonosítására szolgál. Ez olyasmi, mint a postai címzés esetében a ház címe (irányítószám, város, utca és házszám együttesen). Ahogyan egy ház tulajdonosa lehet független a lakó(k)tól, úgy az e-mail cím tulajdonosa és használója nem feltétlenül ugyanaz a személy.

Jó tudni, hogy egy domain megvásárlásával bárki domain tulajdonossá válhat és használhatja a domain nevet levelezésre (is).

Mi kell az e-mail cím használatához?

Az e-mailezéshez a címen kívül kell egy levelezőszerver, ami lehetővé teszi, hogy az elektronikus levelek kézbesítve legyenek (mintha postás lenne) és tárhely is szükséges a bejövő és kimenő levelek tárolására (mint egy postaláda). Ennek az üzemeltetése nem könnyű feladat, komoly szaktudású cégek foglalkoznak vele. Valljuk be: nem hétköznapi embernek való dolog.

Az ingyenes gmail, freemail stb. esetében ez is ingyen* van, míg más szolgáltatóknál pénzbe kerülhet.
* Lentebb azt is kitárgyaljuk, hogy az ingyenesnek mi az ára.

Érvek a fizetős e-mail mellett az ingyenes ellenében

A fentiek tisztázása után máris könnyebben lehet következtetni az előnyökre és hátrányokra is.

Teljes körű tulajdonjog

Egy ingyenes gmail, freemail stb. e-mail cím esetén az e-mail cím tulajdonosa nem te vagy, te csak használhatod a címet. Ha a tulajdonos esetleg úgy dönt, hogy már nem akar helyet biztosítani a levelezésed számára, akkor bármikor jogosan visszaveheti a címet és a tárhelyet is. (Ez történik például a @upcmail.hu esetében 2021. tavaszán.)

Fizetős szolgáltatások esetében egy valamiben biztosak lehetünk: addig használhatjuk, ameddig fizetünk érte.

Az ingyenes megoldásoknál viszont sose lehetünk biztosak abban, hogy meddig használhatjuk azt.

Páratlan

Ingyenes szolgáltatás esetén az e-mail címed vége a szolgáltató neve vagy márkaneve lesz – tehát például gmail.com vagy freemail.hu vagy ilyesmi. Ilyen e-mail címből rengeteg van, teljesen átlagos és unalmas. Viszont, ha saját domain nevet regisztrálsz a @ utáni végződéshez, akkor az e-mail címed az elejétől a végéig csak rád lesz jellemző és senki másnak nem lehet ilyen a beleegyezésed nélkül.

A domain név lehet a beceneved vagy a teljes neved is (persze szóközök nélkül és egy 2-3 betűs végződéssel kiegészítve) vagy akár a vállalkozásod neve is.

Ez már önmagában is egy mutatós érv, de következményei is vannak:

Reklámerő

Tulajdonképpen minden alkalommal, amikor megadod valakinek a „saját” email címedet, akkor kimondod a tulajdonosának a nevét. Ha ingyenes címet használsz, akkor azt a szolgáltatót reklámozod teljesen ingyen. Gondolj bele, hogy egyetlen nap alatt hányszor hangzik el a gmail.com a világon? Ezért is lett ilyen közismert 😊

Nem nagy ügy – gondolhatod most –, egy kis ingyen reklámot nekem megér egy jó e-mail cím. Talán igazad is van, hogyha csak a személyes levelezésedről van szó. Na de ha vállalkozóként gondolkodsz?

Ugyan miért népszerűsítenél az e-mail címeddel egy „közenincs” szolgáltatást, ha helyette egy egyedi címmel a saját vállalkozásod imázsát is tudod erősíteni?  

Hitelesség

Az imázs nagyon fontos, egy vállalkozás esetében pedig különösképp. Számos felmérés szerint már eleve nagyobb megbízhatóságnak örvend az a cég, aki ingyenes e-mail cím helyett egyedit használ, ami utal a cég vagy márka nevére.

Habár ez az érzés többnyire csak sugallat, mégis van valóságalapja. Ugyanis a domain név (ugyebár a @ utáni rész az e-mailben) tulajdonosi adatai lekérdezhetők és egyszerűen kideríthető, hogy egy e-mail cím mögött csak egy magánszemély áll vagy egy létező cég.

Ugyan kevesen járnak így utána az e-mail címek tulajdonosának, de a cégnévvel egyező e-mail címről érkezett üzleti e-mailt hivatalosnak tekintünk, de egy gmailről érkező üzleti ajánlat már bizalmatlanságra adhat okot, hiszen olyat bárki küldhet.

Gondoljunk a weboldalra is

Igaz, hogy ez nem egy e-mail cím adta előny, mégis érdemes megjegyezni az órási marketing erő miatt. Az e-mail cím végén lévő domain név nem csak levelezésre használható, hanem weboldalt vagy akár webáruházat is lehet rajta üzemeltetni. Az online jelenlét ezzel ki is teljesedik.

A weboldalra egyebeken kívül felkerülhet egy csomó olyan információ, amit addig számtalanszor le kellett írni az érdeklődőknek e-mailben. Például, hogy mit kínál, mennyiért és helyileg hol található meg. Persze ennél még sokkal-sokkal többet is.

Ami ingyenes, az valóban nem kerül semmibe?

Ha ez a kérdés eddig sohasem merült fel benned, akkor lehet, hogy most nagyon meg fogsz lepődni. Családon belül, vagy barátoknak közeli ismerősöknek gyakran teszünk szívességet úgy, hogy nem várunk érte semmit. De az üzleti életben valamivel mindig fizetni kell egy szolgáltatásért. Az ingyenes szolgáltatás voltaképpen csak annyit tesz, hogy nem pénzzel fizetünk érte, hanem valami olyasmivel, aminek egyéb értéke van a szolgáltató számára.

Példaképp nézzük meg a legnépszerűbb ingyenes megoldást, a Gmail-t, a Google szolgáltatások alapelemét. Attól még, hogy „a Google a barátod”, ő egy igazi nagyágyú az üzleti életben. Számára a legértékesebb dolog a világon: az adat. Gmail.com végű e-mail cím használatával pedig folyamatosan és óriási mennyiségű kielemezhető adat kerül a Google kezébe, mert a Google robotjai minden levelet „elolvasnak” és elemeznek. (Ezt elfogadod a Felhasználási feltételekben, amikor címet regisztrálsz.)

Arról most ne is beszéljünk, hogy a levelek szkennelésén kívül tulajdonképpen minden netes és sok offline tevékenységet is elemezni tud, ha valaki be van jelentkezve a gmail fiókjába.

Majd ezek alapján például az érdeklődésünknek megfelelő hirdetések fognak megjelenni mindenhol. Szóval az e-mail címért (és mindegyik ingyenes Google szolgáltatásért) azzal fizetünk, hogy mindent tudni fog rólunk.

Azt mindenki maga döntse el, hogy ez előny vagy hátrány, mert voltaképpen így is és úgy is felfogható 😊 Viszont ugyan ki szeretné, hogyha az üzleti levelezésbe bárki más is betekintést nyerne – még ha az csak egy robot is?!

1 hozzászólás a(z) “Miért jobb a fizetős e-mail szolgáltatás az ingyeneseknél?” című bejegyzéshez

Grey188 szerint:

Köszönöm, minden nagyon érdekes írásban.

A hozzászólások jelenleg nem engedélyezettek ezen a részen.